Profesor
Madya Datin Dr. Paizah Hj Ismail ( Jabatan Fiqh & Usul , Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya ) menyatakan bahawa perkataan Hudud yang diguna
pakai oleh masyarakat Melayu berasal daripada perkataan Arab.Menurut Kamus
Dewan,terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka,Kuala Lumpur, Cetakan 1989, muka
surat 430 :
“ Hudud bermaksud had ataupun
batas,perenggan,hingga dan setakat ”
Penegrtian – pengertian ini ada persamaan dengan
takrif yang diberikan oleh pakar bahasa Arab.Menurut takrifan Ibn Manzhur r.h
di dalam kitabnya Lisan Al – Arab , jilid 3, muka surat 140 :
“
Had ialah pemisah antara dua perkara agar kedua – duanya tidak bercampur – aduk
atau bertembung antara satu sama lain ”
Tambah
beliau lagi,perkataan ini juga digunakan bagi erti hujung sesuatu atau untuk
membezakan antara sesuatu dengan yang lain.Kata jamak ( Plural ) bagi
perkataan ini ialah Hudud.Al – Azhari r.h pula berpendapat Hudud
Allah terbahagi kepada dua jenis.Pertama,ketentuan mengenai makan minum dan
perkahwinan mereka sama ada halal atau haram.Kedua,seksaan ke atas mereka yang
melakukan apa yang dilarang seperti mencuri atau berzina
Sebagai
satu istilah dalam pengajian syariat Islam,secara khususnya hudud bermaksud
seksaan ( عقوبة
).Namun,istilah seksaaan ini memberi pengertian yang lebih khusus berbanding
pembalasan ( جزاء
).Ini kerana,pembalasan tidak semestinya dalam bentuk seksaan.Ia mungkin dalam
bentuk pembayaran ganti rugi,denda dan sebagainya.
Perbezaan
antara “ Seksaaan ” dengan “ Pembalasan ” ini juga boleh dijadikan landasan
kepada perbezaan antara “ Hukuman Terhadap Kesalahan Jenayah ” dan
“ Hukuman Terhadap Kesalahan Sivil ”
Dalam
kes – kes jenayah,hukuman yang dikenakan bersifat “ Seksaan ” seperti rejam
atau rotan dalam kes zina,potong tangan dalam kes mencuri dan
sebagainya.Sedangkan dalam kes – kes sivil,hukuman yang dikenakan tidak
bersifat seperti itu.Umpamanya,hukuman ganti rugi atas kesalahan merosakkan
harta orang lain,denda atas kesalahan mungkir janji dan sebaginya.
Namun,tidak
semua “ Seksaan ” itu bersifat hudud.Ini kerana ,bagi membolehkan sesuatu
disifatkan sebagai hudud,bentuk “ Seksaan ” itu perlu memenuhi ciri – ciri
tertentu.Menurut Ibn Al Humam di dalam kitabnya Fath Al Qadir ,jilid 6,
muka surat 212 :
“
Had ialah seksaan yang telah ditetapkan kadarnya oleh syarak bagi memenuhi hak
Allah.Tambah beliau,sebab itulah qisas tidak boleh disebut sebagaihad.Ini
kerana,ia dilaksanakan bagi memenuhi tuntutan hak individu.Begitu juga hukuman
ta’zir.Ia tidak boleh disifatkan sebagai had kerana kadarnya tidak ditentukan
oleh syaral ”
Sebagaimana yang semua ketahui,qisas jelas
sekali bersifat “ Seksaan ” atau punitif
( hukuman ).Begitu juga hukuman
ta’zir.Pengertian ini jelas menunjukkan persamaan yang jelas antara hukum
hudud,qisas dan ta’zir.Berasaskan kepada persamaan ini,ketiga – tiga hukuman
berkenaan dikelaskan bersama sebagai hukuman atas kesalahan “ jenayah ”
Bukan “ sivil ” .Dalam syariat
Islam,kesalahan jenayah itu sendiri dikategorikan mengikut jenis hukuman
ini,iaitu jenayah hudud,jenayah qisas dan jenayah ta’zir.
Hudud Adalah Jenayah Berat :
Jika
kita perhatikan,kategori hukuman bagi jenayah yang ditentukan secara terperinci
oleh syariat Islam termasuk kategori jenayah berat.Umpamanya dalam kes
“ Jenayah Qisas ” dan “ Diat ”.
Ia
melibatkan kesalahan membunuh,mencedera,pencerobohan terhadap nyawa dan
keselamatan tubuh badan.Begitulah juga dalam kes “ Jenayah Hudud ” di mana
pencerobohan berlaku terhadap kehidupan manusia terutama dari perspektif kemasyarakatan.Antaranya
pencerobohan terhadap kesucian beragama,kesejahteraan akal,maruah
keturunan,keselamatan harta benda,keselamatan negara dan sebagainya.
Dengan
kata lain,jenayah yang termasuk kategori hudud ini merupakan kesalahan yang
menyentuh lima keperluan asas manusia atau dikenali sebagai ( الضروريات الخمس ).Menurut syariat Islam,keperluan hidup
terbahagai kepada tiga, iaitu :
I.
Keperluan Asas )
ضروريات )
II.
Keperluan Biasa (
حاجيات )
III.
Keperluan Mewah (
تحسينات )
Imam al – Syatibi r.h menegaskan di dalam
kitabnya al – muwafaqot, jilid 2, muka surat 243 – 244 :
“
Keperluan asas yang sangat perlu dijaga bagi menjamin kepentingan hidup
masnusia ada lima , iaitu agama,nyawa,akal, maruah dan harta.Lima aspek hidup
inilah yang disebut sebagai al dururiyyat al khams ”
Sebagai jenayah berat yang menggugat
kestabilan hidup manusia,hukuman yang dikenakan ke astanya juga perlu
berat.Kalau tidak,mana mungkin ia mampu mencapai objektif pemulihan dan
sebagainya. - Kitab al – nizam al ‘Iqaoobi al – Islami Karya Abu al
Ma’ati Hafiz Abu al – Futuh, ms 109 – 157.
Menurut Abdul Qadir ‘Audah di dalam kitabnya al
Tasyri’ al Jina’i al Islami, jilid 2,muka surat 345 :
“
Hanya jenayah tertentu sahaja boleh dikategorikan sebagai ‘ jenayah hudud ’.Ia
tidak akan berubah mengikut oersedaran
masa kerana telah ditentukan sendiri oleh syariat Islam ,iaitu melaui al Quran
dan Sunnah ”
Menurut jumhur ulama fiqh, kesalahan –
kesalahan jenayah yang dikategorikan sebagai Jenayah Hudud ialah :
I.
Murtad
II.
Minum Arak
III.
Mencuri
IV.
Merompak
V.
Berzina
VI.
Menuduh Zina
VII.
Memberontak.3
( Bughat )
No comments:
Post a Comment